Enkele tips om je hooggevoeligheid in balans te houden

Ben jij hooggevoelig? Enkele tips om die gevoeligheid in goeie banen te leiden.

Als hooggevoelig persoon is het soms lastig om je staande te houden in deze drukken maatschappij. Overal waar je komt, komen de prikkels je langs alle kanten tegemoet. Je moet tegenwoordig al heel goed zoeken om een rustig plekje in de natuur te vinden voor jezelf.  In ieder geval hieronder enkele tips zodat jij leert omgaan met je gevoeligheid. Want tenslotte is dit een enorme gave, gebruik het ook zo!

Hier enkele tips om mee aan de slag te gaan…

  • Ga op zoek naar evenwicht tussen wat je wilt en kunt. Het is de kunst om te weten waar je grenzen liggen. Wanneer moet je op de rem gaan staan en wanneer moet je net gas bij geven.
  • Neem je grenzen in acht en kom op voor jezelf. Dat is een eerste voorwaarde om anderen te kunnen helpen. Dus leer “nee” zeggen, leer voor jezelf kiezen.
  • Werk aan je eigenwaarde. Op die manier vind je dat jij het waard bent om je grenzen te stellen. Doe je dat niet dan zal je anderen blijven toestaan om over je grenzen te gaan.
  • Zorg voor een regelmatig leven en luister goed naar je lichaam. Voel je vermoeidheid ga dan op tijd slapen. Zelf probeer ik altijd voor 22u30 te gaan slapen en meestal ben ik zo uitgeput dat ik er al voor 22u00 in lig. Slaap af en toe eens bij zeker als je onregelmatige diensten hebt.
  • Als je last hebt van de energie van anderen verwijder je dan even uit het gezelschap. Of ga de hond uitlaten. En heb je geen hond, laat dan jezelf uit. Kan je niet naar buiten, loop dan naar de brievenbus of ga op het toilet zitten met een krantje of doe gewoon je ogen even dicht. Zo krijg je de tijd voor jezelf en kan je bekomen.
  • Maak een werklijst en stel prioriteiten. Wegstrepen is een ontspannend karweitje. En het geeft je overzicht. Hoe meer uit je hoofd, hoe meer rust in je hoofd. Ik neem maandelijks een blaadje papier en loop zo mijn huis door. In elke ruimte schrijf ik op wat ik nog zou moeten/willen doen. Nadien kan ik dat dan inplannen of gewoon direct doen.
  • Even lekker huilen (zonder publiek) kan nodig zijn om overprikkeling kwijt te raken. Het lucht heerlijk op. Huilen is immers verwerken en loslaten van emoties en gedachten, ervaringen.
  • Heb je het lastig op feestjes en wil je (toch) graag naar dat feestje? Dan kan je ervoor kiezen om iets later te gaan en eventueel eerst een dutje te doen. Kan je niet later gaan, dan kan je misschien eerder weggaan. Hou je energiepeil in het oog, laat je niet leegzuigen.
    par
  • Wil je op vakantie gaan met anderen maar vind je het tegelijkertijd lastig om met al die verschillende energieën om te gaan? Maak dan goede afspraken: zorg voor een plek waar je je kunt terugtrekken (eigen kamer/huisje/tent) en laat elkaar vrij. De vakantie kan pas geslaagd zijn als iedereen zichzelf mag blijven.
  • Een lege maag heeft een groot effect op een hooggevoelig persoon. Als je honger hebt, vermindert je concentratievermogen en je humeur. Eet dus op tijd en eet gezond. Als het kan het liefste biologisch waar het minste bewerkte stoffen inzitten.
  • Plan je agenda niet te vol en bouw rusttijd in. Zorg dat je de ruimte hebt om te kunnen schuiven. Zo hoef je jezelf niet in bochten te wringen als er iets tussen komst of je tijd nodig hebt om over iets na te denken. Plan ook momenten van rust in waar je kan mediteren of visualisatie-oefeningen doen.
  • Als ik mij wat down voel, dan helpt het om mijn favoriete muziek op te zetten. En soms doe ik zelfs gekke danspasjes bij. Laat het kind in je los en voel je energie weer verhogen.

Véél succes!

Wil je meer weten over hooggevoeligheid? Dan vind je volgende artikelen vast ook interessant.

Klik hier om meer te lezen over “Wat iedereen zou moeten weten over hooggevoeligheid”.
Klik hier als je meer wil weten over “De levensmissie van een indigo”.
Heb je nog vragen over hooggevoeligheid? Stel ze dan op de Facebook-pagina van Praktijk de Indigodroom.

Leef je droom nu!

Klaar om één te worden met jezelf? Krijg inzicht en bewustwording in alle aspecten van je leven. Harmonie en rust komen in je leven. Je voelt GELUK en onvoorwaardelijke LIEFDE voor jezelf, je gezin ÉN kinderen.

Lees hier snel verder hoe wij samen aan de slag kunnen gaan. Vraag zeker vandaag nog het gratis e-book “”Kinderen van nu” aan? Het brengt je dichter bij jezelf en je droomleven.

2018-10-25T12:55:38+00:00